riflessioni.blogg.se

Funderingar

#110 Bröllopsspaning

Kategori: Kärlek

Ännu har det inte blivit mycket solande för mig, soldyrkare som jag är. S är nämligen smart och har lockat iväg mig på bröllops-spaning. Vi har kollat lite klänningar till mig och hört oss för om priser och hur det går till (ojoj, det kommer bli så svårt för mig att välja!) Vi har även varit i Aten och kollat vad det finns för karamellpåsar i tyg (som alla gäster får), kransar i silver till våra huvuden och vinkaraff och lite annat som man måste ha till ceremonin...

Imorse var vi och tittade på två olika kyrkor som vi tänker oss till bröllopet. S vill att vi gifter oss i en liten vit kyrka som ligger lite avsides i lugn och ro på en kulle, typ. Jag tycker den är fin (se de första bilderna här längre ner) men jag såg aldrig hur det ser ut inuti kyrkan, och den ser ganska liten ut, jag vet inte hur det ska få plats 100 personer där? Men det kanske det gör! Och förresten kan man liksom gifta sig precis utanför kyrkan, på gården typ. Det är iaf S förstahandsval och antagligen den det blir, man får börja boka tid första veckan i oktober. Så det är bara att vänta och se...

Den andra kyrkan ligger väldigt nära den lilla vita, men den är mycket större och helt nybyggd. Jag tycker den är fin (se de andra bilderna längre ner) men det negativa är att den ligger precis vid en väg. Men jag kan liksom se framför mig att det kan bli fina fotografier i och omkring den kyrkan, tex i trappan som ligger precis bredvid. Men det blir nog inte den kyrkan.

De grekiska, ortodoxa, kyrkorna ser inte alls ut som kyrkorna i Sverige eller de katolska kyrkor jag är van vid. Ärligt talat så tycker jag att katolska och protestantiska kyrkor faktiskt är lite finare. De har en helt annan arkitektur och är ju lite mer utsmyckade och romantiska. Prästen som S pratade med sa förresten att allt jag behövde göra för att få gifta mig i den ortodoxa kyrkan är att fixa några papper från min katolska kyrka. Vi är ju alla kristna.

Jaja, nu kommer några foton som jag tog när vi besökte kyrkorna...

Det här är trappan upp till första kyrkan. 
 
Vid sidan om den första kyrkan
 
Första kyrkan
 
Inuti den andra kyrkan (större än den första, här får ju alla plats..)
 
Utanför den andra kyrkan
 
En del av den andra kyrkan

Kommentarer


Kommentera inlägget här: